Każdego roku, 25 maja, na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego. Ta szczególna data przypomina o dzieciach i nastolatkach, którzy zaginęli, oraz o trudnej sytuacji ich rodzin. W tym roku w kampanię zaangażowało się Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych Komendy Głównej Policji, współpracując z Fundacją ITAKA. Patronat nad wydarzeniem objęła Rzecznik Praw Dziecka, Monika Horna-Cieślak.
Symbolem tego dnia jest kwiat niezapominajki i kolor niebieski. Dzisiaj, 25 maja, Warszawa rozświetli się na niebiesko, a już dzień wcześniej na ekranach w warszawskich autobusach, metrze oraz na zewnętrznych ekranach miejskich pojawią się grafiki z numerem 116 000 - Telefonem w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka oraz kwiatami niezapominajki. W akcję zaangażowało się wielu partnerów, którzy udostępnili swoje powierzchnie nieodpłatnie, aby okazać solidarność rodzinom zaginionych dzieci i pomóc w rozpowszechnieniu informacji o tym ważnym dniu.
- Poszukiwania osób zaginionych, a szczególnie dzieci, to jedno z priorytetowych zadań Policji, formacji, dla której najważniejsze wyzwanie stanowi ochrona życia i zdrowia ludzi, podkreśla Dyrektor Biura Kryminalnego KGP, insp. Michał Białęcki. - Biorąc pod uwagę skalę zjawiska zaginięć osób w Polsce, których w ostatnich latach odnotowujemy kilkanaście tysięcy rocznie, nie sposób nie mówić o sprawach zaginięć, które pomimo zastosowania wszelkich dostępnych sił i środków, do dziś nie znalazły swojego finału.
Każdy rodzic zna to uczucie paraliżującego strachu o dziecko. Nie do wyobrażenia są emocje, jakie towarzyszą rodzinom zaginionych dzieci, którzy często przez całe lata nie mają informacji na ich temat. Prezes Fundacji ITAKA, Anna Jurkiewicz, mówi: - Poza naszą codzienną pracą, czyli wsparciem w poszukiwaniach, służymy wsparciem emocjonalnym rodzicom zaginionych dzieci. Okazujemy im nasz szacunek i solidaryzujemy się z nimi w ich smutku.
Wieczorem na kolor niebieski zostaną podświetlone m.in. siedziby Komendy Głównej Policji, Biura Rzecznika Praw Dziecka, Pałac Kultury i Nauki oraz Most Śląsko-Dąbrowski. Numer „116 000” wyświetlony zostanie na fasadzie Stadionu Narodowego oraz na budynku Warsaw Spire, który także pokryje się niebieską iluminacją. Na potrzeby kampanii swoich ekranów na terenie całej Polski użyczyła firma Screen Network, a także firma AMS poprzez emisję planszy z logo kampanii w warszawskich autobusach.