Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord onair Radio Rekord onair
Reklama Mazowiecka Izba Gospodarcza - CZD Ciechanów
KU PRZESTRODZE

Śmiertelna pułapka na torach. Policja przypomina: wyłamanie szlabanu może uratować Ci życie

Aż 43 osoby zginęły, a 15 zostało ciężko rannych – to tragiczny bilans wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych tylko w tym roku. Lekceważenie przepisów i brawura prowadzą do dramatów, którym można zapobiec. Policja apeluje o rozsądek i przypomina kluczowe zasady bezpieczeństwa, w tym jedną, która może wydawać się drastyczna, ale ratuje życie.
Umiejscowienie naklejek

Źródło: bezpiecznyprzejazd.pl

Tragiczne statystyki i główne grzechy kierowców

 

W 2024 roku na przejazdach kolejowo-drogowych doszło już do 177 zdarzeń. Niestety, dla 43 osób zakończyły się one śmiercią. Główne przyczyny tych tragedii pozostają niezmienne: lekceważenie znaku STOP, wjeżdżanie na przejazd mimo czerwonego światła sygnalizatora oraz próby przejechania pod zamykającymi się rogatkami. Błędy te popełniają nie tylko kierowcy, ale również piesi i rowerzyści.

"Pociąg to masa kilkuset czy kilku tysięcy ton, która na zatrzymanie - od momentu naciśnięcia przycisku nagłego hamowania potrzebuje nawet do 1200 metrów." – asp. Magda Sakowska, KPP w Ciechanowie

 

Pociąg nie zatrzyma się w miejscu – fizyka jest bezlitosna

 

Wielu kierowców zdaje się zapominać o podstawowych prawach fizyki. Pociąg, zwłaszcza ciężki skład towarowy, to masa, której nie da się zatrzymać w miejscu. Nawet po uruchomieniu hamowania awaryjnego, maszyna potrzebuje od kilkuset metrów do ponad kilometra, aby całkowicie się zatrzymać. Maszynista, widząc samochód na torach, jest bezradny.

 

Jesteś w pułapce? Wyłam szlaban!

 

Co zrobić, gdy z jakiegoś powodu zostaniemy uwięzieni między opuszczonymi rogatkami? Policja i eksperci ds. bezpieczeństwa kolejowego są zgodni: należy działać natychmiastowo.

"Jeśli znajdziemy się pomiędzy opuszczonymi zaporami, powinniśmy jak najszybciej wyłamać szlaban i uciec ze śmiertelnej pułapki." – asp. Magda Sakowska, KPP w Ciechanowie

Zapory są tak projektowane, aby można je było stosunkowo łatwo wyłamać, jadąc samochodem. Koszt naprawy jest nieporównywalnie niski w stosunku do wartości ludzkiego życia i zdrowia. Nie wolno czekać ani chwili.

 

Żółta naklejka ratująca życie – jak wezwać pomoc?

 

W sytuacji awaryjnej, gdy np. samochód został unieruchomiony na torach, kluczowe jest szybkie wezwanie pomocy. Aby precyzyjnie określić swoją lokalizację, wystarczy znaleźć charakterystyczną, żółtą naklejkę. Znajduje się ona na napędzie rogatki lub z tyłu znaku „Krzyża św. Andrzeja”. Na naklejce widnieje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, który należy podać dyspozytorowi pod numerem alarmowym 112.

 

Kluczowe zasady dla kierowców i pieszych

 

Dla przypomnienia, oto najważniejsze przepisy, których bezwzględnie należy przestrzegać w rejonie przejazdu kolejowego.

 

Obowiązki kierowcy zbliżającego się do przejazdu

 

  • Zachowaj szczególną ostrożność, zbliżając się do przejazdu.
  • Upewnij się, że nie zbliża się pociąg, zwłaszcza przy ograniczonej widoczności.
  • Zwolnij na tyle, by móc zatrzymać pojazd w bezpiecznej odległości.
  • Jeśli Twój pojazd zostanie unieruchomiony na torach, natychmiast go usuń. Jeśli to niemożliwe, ostrzeż maszynistę.

 

Czego kategorycznie zabrania się na przejeździe?

 

  • Objeżdżania opuszczonych lub opuszczanych zapór.
  • Wjeżdżania na przejazd, jeśli nie ma za nim miejsca do kontynuowania jazdy.
  • Wyprzedzania pojazdu bezpośrednio przed i na przejeździe.
  • Omijania pojazdu czekającego na otwarcie przejazdu, jeśli wymaga to wjechania na przeciwny pas ruchu.

 

Zasady dla pieszych i rowerzystów

 

Pieszym i rowerzystom nie wolno wchodzić na torowisko, gdy zapory są opuszczone lub w trakcie opuszczania. Zabronione jest również korzystanie z telefonów i innych urządzeń elektronicznych w sposób ograniczający obserwację otoczenia podczas przekraczania torów.

 

W zderzeniu z pociągiem samochód nie ma żadnych szans, a ludzie w nim przebywający są narażeni na śmiertelne niebezpieczeństwo. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze