Sympozjum, pod patronatem Prezydenta Miasta Ciechanów, miało miejsce 12 czerwca w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego. Jego głównym celem było stworzenie przestrzeni do refleksji, wymiany doświadczeń oraz otwartego dialogu na temat aktualnego postrzegania roli nauczyciela w polskim społeczeństwie. Gościem specjalnym wydarzenia był prof. Jerzy Bralczyk z Uniwersytetu Warszawskiego.
Inicjatorką tego przełomowego spotkania była Bożena Wernik, dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 10 im. Janusza Korczaka w Ciechanowie, które od 11 lat realizuje program „Optymistyczne przedszkole”. Jak sama podkreśliła, sympozjum to kulminacja corocznych spotkań dyrektorów z całej Polski, zrzeszających ponad 100 przedszkoli. „Chcemy wypracować jakieś rozwiązania, które nam pomogą drgnąć z posad, dźwignąć, trochę też przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu nauczycieli, ale też zjednoczyć dyrektorów nie tylko przedszkolnych, ale szkolnych i ze średnich szkół, bo bo i tak samo studentów ze szkoły wyższej, bo ich też przygotowujemy już do tej roli” – zaznaczyła Bożena Wernik.
Optymizm i Empatia – Fundamenty Współczesnej Edukacji
C. Mirela Nawrot z Polskiego Centrum Optymizmu, które jest placówką doskonalenia nauczycieli, wyjaśniła, że sympozjum jest owocem dwuletnich przygotowań i współpracy z uczelnią, co nadaje wydarzeniu „pewien swój status kształcenia”. Podkreśliła również, że optymistyczna edukacja i entuzjazm są dziś niezbędne, ponieważ „jeżeli nie nauczymy się wykorzystywać narzędzi powszechnie stosowanych w świecie, do tego, żeby po pierwsze rozwiązywać problemy w sposób pozytywny, następnie dawać wsparcie komuś innemu, czy nauczycielowi, czy dziecku, czy rodzicowi, dzisiaj nie będzie możliwe”. Według niej, „mistrzostwo dzisiaj nauczyciela polega na relacji”.
Kwestia empatii była jednym z centralnych punktów dyskusji. Celina Mirela Nawrot zauważyła, że „samo pojęcie empatii jest dzisiaj mocno, można powiedzieć, wykorzystywane jako niezbędne, potrzebne, zwłaszcza dla dzieci z wczesnym wspomaganiem rozwoju, dla dzieci z kształceniem specjalnym, ale też do współpracy w zespołach ludzi dorosłych”. Porównując empatię dawniej i dziś, dodała: „wtedy nikt się jej nie musiał uczyć. To było w naturalny sposób. Po prostu pomagaliśmy sobie wzajemnie, a dzisiaj mamy nowe generacje pokoleń, mamy nowy świat, mamy nowe możliwości, więc trzeba o tym otwarcie mówić, że to jest potrzebne”.
Dyrektorzy szkół i przedszkoli dzielili się swoimi doświadczeniami. Agata Pawłowska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 6 im. Tadeusza Kościuszki w Ciechanowie, stwierdziła, że choć sytuacja bywa różna, to „od nas nauczycieli zależy bardzo wiele. Więc staramy się ten nasz optymizm, tym naszym optymizmem zarażać uczniów, uczyć ich tego, mówić o tym, że dobre nastawienie do zadań, do dnia, do życia jest często gwarancją sukcesu”. Z dumą podkreśliła także, że w jej szkole „w 100% zachowania nauczycieli w stosunku do uczniów są bardzo empatyczne”.
Marek Rutkowski, dyrektor Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego
w Gołotczyźnie, również podkreślił znaczenie optymizmu w swoim zespole: „Myślę, że nasi nauczyciele są optymistami, ponieważ jest w nich pasja do nauczania. Lubią to, co robią. (…) przychodzimy do pracy uśmiechnięci, szczęśliwi, mimo że mamy różnego rodzaju trudności, problemy, ale myślimy pozytywnie i pokonujemy je”. Dodał również, że uczniowie czują się wspierani: „mogą zawsze liczyć na wsparcie swoich nauczycieli, przewodników, mentorów, wychowawcy. To są tacy rodzice, można by powiedzieć, mamy opiekę psychologiczno-pedagogiczną nad naszymi uczniami i zawsze radzimy sobie tak jak trzeba”.
Dr n. med. Ewa Wiśniewska, dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu i Nauk Społecznych Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Ciechanowie, zaznaczyła, że „optymizm jest podstawową umiejętnością, która powinna towarzyszyć ludziom na co dzień, szczególnie chyba w zawodach, które związane są z pomaganiem”. Wyraziła nadzieję, że optymizm na jej wydziale czerpany jest także „z inicjatywy naszych studentów, z obcowania z nimi, z satysfakcji, którą mamy w momencie, kiedy kształtujemy postawy zawodowe, umiejętności zawodowe młodych ludzi”.
Celina Mirela Nawrot wyraziła nadzieję, że sympozjum przyczyni się do rozwoju Polskiej Areny Optymistycznych Dyrektorów, tworząc „miejsca, w którym będą mogli wypowiadać swoje własne sądy, opinie, ale też oceny, gdzie będzie mogła być też użyta ich subiektywna informacja na temat jak zmieniać procesy zachodzące w edukacji”.