Do oszustwa doszło 21 stycznia. Na telefon komórkowy 33- letniego mieszkańca powiatu ciechanowskiego zadzwoniła nieznana mu kobieta, podająca się za pracownika działu bezpieczeństwa banku z pytaniem czy zlecił wykonanie przelewu oraz czy złożył wniosek o pożyczkę przez aplikację mobilną.
-Kobieta powiedziała, że bank wychwycił nieprawidłowość gdyż logowanie do aplikacji było z innej miejscowości, a nie z jego miejsca zamieszkania. Oszustka przekonała mężczyznę, aby przelał on swoje oszczędności na ,,bezpieczny rachunek bankowy”.- poinformowała mł. asp. Magda Zarębska z Komendy Powiatowej Policji w CIechanowie.
33-latek wykonał transakcję na prawie 10 000 zł! Gdy zadzwonił na infolinię swojego banku, dowiedział się, że został oszukany!
-Coraz częstszym sposobem dokonywania przestępstw jest wykorzystywanie połączenia telefonicznego z potencjalną ofiarą, która w trakcie rozmowy jest przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku lub osobą reprezentującą instytucję finansową. Często wykorzystywany jest spoofing telefoniczny, czyli popularne oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich i udawać inną osobę. Przy wykorzystaniu konkretnych rozwiązań technologicznych dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenie jako numer dzwoniącego. Pamiętajmy, że musimy mieć się na baczności, zwłaszcza w sytuacji gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe!- dodaje mł. asp. Magda Zarębska.
Policjanci przypominają i ostrzegają :
-pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS lub BLIK,
- nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta,
- wykonując jakiekolwiek operacje finansowe, wykonuj je w placówce bankowej albo z własnej inicjatywy! Nigdy za namową osób kontaktujących się telefonicznie!!!
- o wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy poinformuj policję dzwoniąc na numer alarmowy 112.