Sprawcy postępują w następujący sposób: wysyłają wiadomość SMS o zawartości: „Twoja paczka została zatrzymana z powodu braku numeru ulicy na opakowaniu. Prosimy o aktualizację informacji dotyczących wysyłki” lub „Prosimy o uregulowanie niedopłaty 1,21 zł”. W wiadomości znajduje się link, który przenosi potencjalną ofiarę na stronę, wyglądającą bardzo podobnie do autentycznych stron firm kurierskich. Na tej fałszywej stronie, pod pretekstem opłaty za ponowną dostawę, umieszczony jest fałszywy formularz płatności. Cyberprzestępcy zachęcają do podania danych karty płatniczej, a następnie wykorzystują je do nieautoryzowanego dostępu do konta ofiary i kradzieży środków.
- W taki sposób została oszukana 42-letnia mieszkanka powiatu ciechanowskiego. Kobieta otrzymała wiadomość z prośbą o aktualizację danych do wysyłki oraz dokonanie dopłaty do paczki, która w przeciwnym razie zostanie wstrzymana. Nic nie wzbudziło podejrzeń 42-latki, ponieważ oczekiwała na dostawę zamówionego towaru. W wiadomości podany był link, który przekierował ją na stronę przypominającą stronę firmy kurierskiej. 42-latka zaktualizował dane, a następnie chcąc dokonać rzekomej zaległości, podała numer karty bankomatowej wraz z terminem jej ważności. Okazało się, że dzięki udostępnionym danym oszuści uzyskali dostęp do rachunku bankowego 42-latki i wypłacili z niego prawie 3,5 tys. złotych - przekazała asp. Magda Zarembska.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności otrzymanego SMS-a, zaleca się bezpośredni kontakt z firmą lub instytucją, którą rzekomo reprezentuje nadawca. Należy skorzystać z oficjalnego numeru telefonu lub adresu e-mail dostępnego na ich oficjalnej stronie internetowej, unikając korzystania z informacji podanych w otrzymanej wiadomości SMS.
Ostrożność jest kluczowa – należy dokładnie czytać wiadomości tekstowe, zwłaszcza te rzekomo wysyłane przez kurierów, operatorów sieci komórkowych lub inne firmy. Ważne jest unikanie klikania w przesyłane linki, nie udostępnianie kodów systemu płatności mobilnych ani danych z kart płatniczych i kredytowych. Przeznacz kilka minut na zweryfikowanie otrzymanej wiadomości – ta krótka procedura może uchronić Cię przed potencjalną utratą pieniędzy.