Historyczny Moment dla Gąsocina. Dworzec, który Pamięta Cara
Dworzec w Gąsocinie to nie jest zwykły budynek. To niemal 150-letni, drewniany świadek historii, jeden z nielicznych zachowanych obiektów dawnej Kolei Nadwiślańskiej. Został wpisany do rejestru zabytków w 1995 roku – decyzja, która uchroniła go przed zburzeniem. Dziś, zamiast niszczeć, przejdzie kompleksową metamorfozę, która jest jednocześnie inżynieryjnym majstersztykiem i aktem najwyższego szacunku dla przeszłości.
Pracownia MAPLE Sp. z o.o., która odpowiada za projekt, musiała zmierzyć się z ogromnym wyzwaniem: jak połączyć delikatną, drewnianą formę z końca XIX wieku z wymogami XXI wieku, takimi jak nowoczesne systemy bezpieczeństwa, nośność czy izolacja termiczna. Rozwiązaniem stała się konstrukcja hybrydowa – murowane ściany nośne z żelbetowymi trzpieniami ukryte wewnątrz historycznego płaszcza.
– W ramach modernizacji zrekonstruowany i wyeksponowany zostanie charakter drewnianego dworca, reprezentującego unikatowe wartości architektury kolejowej końca XIX wieku. Dworzec zyska konstrukcję opartą na trwałych materiałach: murowanych ścianach nośnych z trzpieniami żelbetowymi – informują służby prasowe PKP S.A.
Prace nie będą szybkie ani łatwe – potrwają do II kwartału 2027 roku. Wymaga to chirurgicznej precyzji: zniszczone detale snycerskie zostaną odtworzone na wzór historyczny, a oryginalne elementy drewniane przejdą specjalistyczne zabiegi konserwatorskie. Celem jest przywrócenie unikalnego, inspirowanego rosyjską tradycją architektoniczną charakteru.
Dworzec Przestanie Być Tylko Poczekalnią
Prawdziwy przełom w tej inwestycji kryje się w funkcji obiektu. Dzięki porozumieniu z Gminą Sońsk, dworzec po remoncie przestanie być tylko miejscem oczekiwania na pociąg.
– Dworzec w całości zostanie wyremontowany ze środków PKP. Gmina Sońsk będzie miała tam swoje pomieszczenia – potwierdza Jarosław Muchowski, wójt gminy Sońsk.
To kluczowa informacja, bo z gwarantuje, że budynek będzie tętnił życiem przez cały dzień.
Parter to nadal strefa pasażera: klimatyzowana poczekalnia, kasy biletowe i nowoczesne, w pełni przystosowane toalety. To, co dzieje się na piętrze, jest jednak rewolucją. Gmina Sońsk zagospodaruje tam przestrzeń na cele kulturalno-społeczne, a wśród planów są:
Lokalna Biblioteka: Gwarancja, że po książki będą przychodzić także ci, którzy nie podróżują pociągiem.
Sala Konferencyjna: Miejsce spotkań rady gminy czy lokalnych organizacji.
Siedziba dla Koła Gospodyń Wiejskich (KGW): Ukłon w stronę tradycji i aktywizacja kobiet, które zyskają prestiżową przestrzeń.
Jak podkreśla Dariusz Grajda, wiceprezes zarządu PKP S.A., jest to wzorcowy przykład inwestycji, która łączy funkcję komunikacyjną z troską o potrzeby mieszkańców regionu.
Ostatni Element Układanki
To wydarzenie dopełnia transformację Gąsocina w kompleksowy węzeł przesiadkowy. Wcześniej, dzięki Starostwu Powiatowemu w Ciechanowie, udało się przebudować układ drogowy, zmodernizować drogę nr 2421W i wybudować nowe chodniki oraz miejsca postojowe. Dworzec jest ostatnim brakującym elementem tej układanki.
Wykonawcą, który podejmie się tego trudnego zadania, jest firma KONS Sp. z o.o. z Białegostoku. Ich wybór, firmy z tradycjami w budownictwie drewnianym i konserwacji zabytków, minimalizuje ryzyko w tak delikatnym projekcie.
Gąsocin w 2027 roku ma szansę stać się wizytówką nowoczesnej kolei, która łączy w sobie szacunek dla carskiego dziedzictwa z aspiracjami nowoczesnego społeczeństwa. To dowód, że nawet w mniejszych miejscowościach, zabytki mogą odzyskać blask i stać się tętniącymi życiem centrami lokalnej społeczności.




















Napisz komentarz
Komentarze