Widoczny pieszy to bezpieczny pieszy
Zasada jest prosta, choć często lekceważona. W jesienno-zimowej aurze, kiedy dodatkowo pada deszcz, a ulice są mokre, kierowca może zauważyć pieszego ubranego w ciemną kurtkę z odległości zaledwie 20-30 metrów. To często za mało, by zdążyć bezpiecznie zareagować.
Jeśli jednak ten sam pieszy ma na sobie choćby niewielki odblask – opaskę na ręce czy zawieszkę przy torbie – dystans ten wydłuża się nawet do 150 metrów. Te dodatkowe metry dają kierowcy bezcenny czas na wyhamowanie lub bezpieczne ominięcie pieszego.
Obowiązek, o którym wielu zapomina
Policjanci przypominają, że noszenie odblasków to nie tylko zdrowy rozsądek, ale również prawny obowiązek. Zgodnie z przepisami, każdy pieszy, który porusza się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, musi używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych kierowców.
Niestosowanie się do tego przepisu jest wykroczeniem, ale co ważniejsze, ogromnym ryzykiem. Właśnie na tym aspekcie policjanci będą się skupiać podczas działań, które potrwają aż do końca roku. Akcja ma charakter informacyjno-edukacyjny i jest skierowana do wszystkich pieszych, ze szczególnym uwzględnieniem seniorów.
Partnerzy wspierają akcję
Ogólnopolska kampania jest wspierana przez partnerów. Firma Neptis, operator popularnej aplikacji dla kierowców Yanosik, będzie wyświetlać komunikaty przypominające o zachowaniu ostrożności wobec pieszych. Z kolei firma Screen Network udostępni swoje ekrany led w całym kraju do emisji spotu akcji. Wszystko po to, by przekaz dotarł do jak największej liczby osób.
Napisz komentarz
Komentarze