Wykluczenie komunikacyjne to problem, z którym boryka się wiele gmin w Polsce, szczególnie na obszarach wiejskich i w małych miejscowościach. Oznacza to, że mieszkańcy tych terenów mają ograniczony dostęp do transportu publicznego, co utrudnia im codzienne funkcjonowanie, takie jak dojazd do pracy, lekarza, sklepu czy urzędów. W odpowiedzi na te wyzwania samorząd województwa mazowieckiego uruchomił pilotażowy program, który ma poprawić dostępność komunikacyjną w regionie. W ramach projektu powstały nowe linie autobusowe, które umożliwiają przesiadkę do pociągów regionalnych, szczególnie w subregionach radomskim, ciechanowskim i siedlecko-ostrołęckim.
- Likwidacja PKS-ów oraz brak systemowego rozwiązania transportowego pogłębiają wykluczenie komunikacyjne w Polsce. Nie każdy ma samochód, a w wielu miejscowościach transport publiczny jest rzadko dostępny, co uniemożliwia normalne funkcjonowanie. Nowe linie autobusowe mają zatem na celu poprawę dostępności do transportu publicznego, który będzie uzupełnieniem transportu kolejowego – mówi marszałek Adam Struzik.
Jakie linie zostały uruchomione?
Nowe linie autobusowe zostały uruchomione w trzech subregionach Mazowsza: radomskim, ciechanowskim i siedlecko-ostrołęckim. Dzięki nim mieszkańcy peryferyjnych obszarów zyskali lepszy dostęp do węzłów komunikacyjnych, co umożliwia łatwiejszą przesiadkę na pociągi. W subregionie radomskim pasażerowie mogą korzystać z linii łączących miejscowości takie jak Skrzyńsko, Przysucha, Chlewiska, Szydłowiec, czy Omięcin i Zaborowie. W ciechanowskim i siedlecko-ostrołęckim również uruchomiono połączenia między mniejszymi miejscowościami a stacjami kolejowymi, poprawiając dostępność komunikacyjną.
- Linie zostały wytypowane po przeanalizowaniu obszarów wykluczenia komunikacyjnego, które charakteryzowały się niską dostępnością połączeń autobusowych. Dodatkowo, połączenia te będą skoordynowane z rozkładami jazdy pociągów, co zapewni sprawną przesiadkę – informuje wicemarszałek Rafał Rajkowski.
Program pilotażowy i jego przyszłość
Pilotażowy program, który rozpoczął działalność w grudniu 2024 r. i styczniu 2025 r., potrwa przez rok. W tym czasie zostaną zebrane dane i przeprowadzona analiza skuteczności nowych połączeń. Na tej podstawie samorząd podejmie decyzję, czy linie pozostaną w ofercie długoterminowej. Całkowity koszt programu to 4,5 mln zł, które zostały przeznaczone na uruchomienie połączeń dowozowych w najbardziej potrzebujących regionach.
Współpraca z PKS
Linie autobusowe będą obsługiwane przez wyłonionego w przetargu przewoźnika, firmę PKS Bodzentyn. Dzięki temu pasażerowie będą mieli pewność, że transport jest bezpieczny i regularny. Szczegółowe rozkłady jazdy można znaleźć na dworcach oraz w mediach społecznościowych przewoźnika.
- Program poprawy komunikacji w Mazowszu to nasz pierwszy krok w kierunku zmniejszenia wykluczenia komunikacyjnego. Chcemy, aby wszyscy mieszkańcy, niezależnie od miejsca zamieszkania, mieli dostęp do podstawowych usług transportowych – dodaje marszałek Struzik.
Autobusy dla szkół
Samorząd Mazowsza wspiera także szkoły, zapewniając zakup nowych autobusów. W ramach programu „Autobusy dla mazowieckich szkół” do tej pory kupiono 47 pojazdów, a kolejne 30 trafi do gmin w tym roku. Dzięki temu uczniowie z terenów wiejskich będą mogli łatwiej dojechać do szkół.