Czy zdarzyło Ci się kiedyś rozmawiać z kimś, kto w trakcie konwersacji co chwilę zerkał na telefon? A może sam łapiesz się na tym, że podczas zabawy z dzieckiem sprawdzasz powiadomienia w smartfonie? Jeśli tak, to prawdopodobnie dotknął Cię problem „phubbingu”. To słowo, powstałe z połączenia angielskich wyrazów „phone” (telefon) i „snubbing” (lekceważenie), określa zjawisko ignorowania drugiej osoby poprzez używanie telefonu w jej obecności.
Problem jest poważny i narasta. Jak wynika z badań NASK, średni czas korzystania z internetu w Polsce rośnie z roku na rok. W 2022 roku młodzież spędzała online ponad 5,5 godziny dziennie w dni robocze i ponad 6 godzin w weekendy! Smartfony stały się naszym oknem na świat, a dzieci dostają pierwsze telefony już w wieku 8 lat. To wszystko sprawia, że coraz trudniej o prawdziwą, głęboką relację z drugim człowiekiem, a szczególnie cierpią na tym dzieci.
- W dzisiejszym świecie, gdzie technologia jest nieodłączną częścią codzienności, łatwo zapomnieć, jak ważna jest jakość relacji z dzieckiem – mówi Anna Brzezińska, członkini zarządu województwa mazowieckiego, inicjatorka kampanii „Widzę Cię! Słyszę Cię!”. Kampania ta ma na celu zwrócenie uwagi na problem tzw. phubbingu rodzicielskiego, czyli ignorowania dziecka na rzecz telefonu. - Chcemy przypomnieć rodzicom, jak ważny jest bezpośredni kontakt z dzieckiem. To kształtuje jego emocje, poczucie bezpieczeństwa oraz więź z najbliższymi – dodaje Brzezińska.
Inicjatywę Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej wspierają Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, Kuratorium Oświaty w Warszawie oraz Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Razem chcą budować świadomość i promować zdrowe nawyki cyfrowe.
Badania Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom pokazują, że phubbing rodzicielski nie tylko niszczy więzi rodzinne, ale też negatywnie wpływa na rozwój dzieci, modelując ich sposób korzystania z technologii i budowania relacji z innymi. Dlatego tak ważne jest, by powiedzieć STOP phubbingowi! Kampania „Widzę Cię! Słyszę Cię!” ma pomóc rodzicom zrozumieć skalę problemu i nauczyć ich, jak być naprawdę „tu i teraz” dla swoich dzieci.
- Nowe technologie dają nam ogromne możliwości, ale jednocześnie stawiają przed nowymi wyzwaniami – podkreśla Mariusz Budziszewski, zastępca dyrektora Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej. - Musimy poważnie traktować fakt, że to jak korzystamy z internetu, wpływa na model higieny cyfrowej naszych bliskich, w tym najmłodszych. Chcemy pomóc rodzicom zrozumieć, jak ważne jest, by byli prawdziwie obecni w życiu swoich dzieci. To przecież w codziennych rozmowach, we wspólnym spędzaniu czasu, dzieci uczą się empatii, miłości i zaufania.
W ramach kampanii przygotowane zostaną materiały edukacyjne: spoty, ulotki, plakaty, które trafią do szkół, przedszkoli, szpitali i poradni. Planowane są też konferencje dla specjalistów i nauczycieli. - Phubbing to problem zagrażający nie tylko relacjom rodzinnym, ale mający także wpływ na zdrowie psychiczne młodszych pokoleń – alarmuje Wioletta Krzyżanowska, Mazowiecka Kurator Oświaty. - Chodzi nam o zachowanie równowagi w tym, z czego korzystamy my dorośli i nasze dzieci.
Kampania „Widzę Cię! Słyszę Cię!” ma charakter pozytywnej profilaktyki. Nie straszy, ale pokazuje korzyści płynące z budowania silnych relacji i świadomego korzystania z technologii. - Chcemy wyposażyć pedagogów w narzędzia edukacyjne, które będą wpływać na poprawę dobrostanu dzieci i młodzieży – wyjaśnia Jarosław Zaroń, dyrektor Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.