Mieszkańcy regionu ciechanowskiego i kierowcy mogą spodziewać się dużych zmian w układzie komunikacyjnym – rusza budowa długo wyczekiwanej zachodniej obwodnicy Mławy. Projekt zakłada realizację 8,4 km nowoczesnej drogi w ciągu wojewódzkiej trasy nr 544. Droga ominie Mławę od zachodu, połączy się na południu z trasą ekspresową S7, a na północy z ul. Gdyńską. Inwestycję sfinansowano głównie z Funduszy Europejskich dla Mazowsza 2021–2027. Budowa potrwa trzy lata, a koszt inwestycji przekroczy 134 mln zł, z czego aż 106 mln zł pochodzi z funduszy unijnych.
Nowa trasa odciąży centrum miasta, poprawi bezpieczeństwo, a jednocześnie skróci czas przejazdu i ułatwi dostęp do stref przemysłowych. Obwodnica to nie tylko udogodnienie dla mieszkańców i kierowców, ale także ogromne wsparcie dla lokalnych przedsiębiorców.
Projekt przewiduje budowę chodników, ścieżek rowerowych, dróg serwisowych, nowego mostu nad rzeką Seracz, a także przebudowę skrzyżowań lokalnych.
Projekt obwodnicy Żuromina
W międzyczasie przygotowywany jest projekt południowo-wschodniej obwodnicy Żuromina. Dokumentacja dotyczyć będzie nowej drogi o długości 4,3 km, która połączy drogi wojewódzkie nr 541 i 563.
Nowa trasa ma usprawnić komunikację w regionie i odciążyć centrum miasta z ruchu tranzytowego. Zakończenie prac projektowych zaplanowano na II kwartał 2026 roku. Koszt opracowania dokumentacji to 1,2 mln zł, przy wsparciu finansowym powiatu i gminy Żuromin (po 100 tys. zł). Szacunkowy koszt całej inwestycji to ok. 178 mln zł.
Obie inwestycje drogowe – w Mławie i Żurominie – stanowią ważne ogniwa nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej północnego Mazowsza.