Główny Inspektorat Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformował o udostępnieniu wiosną do użytku prawie 14,8 km ciągu głównego S7 Lesznowola – Tarczyn Płn. Ten kameralny krok wprowadził znaczące zmiany w układzie komunikacyjnym na południe od stolicy Polski, szczególnie w obszarze dotkniętym wspólnym przebiegiem dróg ekspresowych S7 i S8. Dotychczasowy skupiony odcinek między węzłem Opacz a Jankami został rozbity, a trasa wylotowa w kierunku Krakowa teraz zaczyna się na węźle Warszawa Lotnisko. Dodatkowo, kierowcy zyskali 19,5 km trasy ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Śniadowo, co stanowi przedostatni odcinek szlaku Via Baltica oddany do ruchu, ułatwiając dojazd do Łomży.
Aktualnie trwają prace budowlane i projektowe związane z autostradą A2 na wschód od Warszawy w kierunku granicy z Białorusią. GDDKiA planuje wydłużenie autostrady A2 do Siedlec w przyszłym roku. Niemniej jednak pełne korzystanie z odcinka między Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami będzie możliwe dopiero po ukończeniu fragmentu między Groszkami a Gręzowem, co przewiduje się na rok 2025. W tym samym czasie planuje się także rozbudowę autostrady A2 do Białej Podlaskiej. Obecnie tocząca się umowa dotyczy wykonania projektu budowlanego dla kolejnych trzech odcinków A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach. Postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID dla dwóch odcinków również jest w trakcie. GDDKiA planuje ogłoszenie przetargów na realizację robót w III kwartale 2024 r., uzależnionych od uzyskania decyzji o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Prace związane z trzecim odcinkiem zależą od stabilizacji sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
Główny Inspektorat Dróg Krajowych i Autostrad aktywnie uczestniczy także w rządowym Programie Budowy 100 obwodnic, mającym na celu odciążenie ruchu tranzytowego dziewięciu miast w województwie mazowieckim. Obecnie w fazie realizacji są obwodnice Lipska i Pułtuska, a dokumentacja projektowa dla kolejnych siedmiu jest w przygotowaniu.
Ważnym elementem działań GDDKiA jest również rozbudowa i modernizacja istniejącej sieci drogowej. Poprzez budowę chodników, instalację sygnalizacji świetlnej i doświetlenie przejść dla pieszych, podejmowane są działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W perspektywie 2024 roku GDDKiA planuje kontynuację realizacji ponad 180 km nowych dróg, obejmujących prawie 145 km tras ekspresowych i 38 km obwodnic. W ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, trwają prace przygotowawcze dla około 623 km dróg o szacunkowym koszcie realizacji przekraczającym 122 mld zł.
Realizowane Inwestycje na Mazowszu
W obecnej fazie budowy jest około 183 km nowych tras o wartości ponad 9,5 mld zł. Obejmuje to projekty takie jak A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce, A2 Siedlce – Biała Podlaska, S7 Płońsk – Czosnów, S7 Czosnów – Kiełpin, DK79 obwodnica Lipska, DK61/DK57 obwodnica Pułtuska, oraz DK50 obwodnica Kołbieli.
Inwestycje w Przygotowaniu
Na różnych etapach przygotowania do realizacji znajduje się ponad 620 km dróg o szacunkowej wartości przekraczającej 122 mld zł. Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. oraz Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 przewiduje odcinki takie jak A2 Biała Podlaska - gr. państwa (Kukuryki), S7 Kiełpin - Warszawa, S12 Sulejów - Radom, S12 Radom – Puławy, S17 Drewnica - Ząbki, S17 Ząbki – Warszawa Wschód (Zakręt), DK 62 obwodnica Łochowa, DK60 obwodnica Ciechanowa, DK60 obwodnica Łącka, DK53 obwodnica Ostrołęki, DK63 obwodnica Siedlec, DK9 obwodnica Skaryszewa, oraz wiele innych.
Remonty/Przebudowy i Inne Działania
W bieżącym roku GDDKiA wykonała około 2,5 km chodników w miejscowościach Sierakowo, Dobrzankowo Bogate, i Sterdyń, a także zrealizowała/przebudowała 700 m chodnika w miejscowości Sterdyń w ciągu DK63. Ponad trzydzieści odcinków dróg zyskało doświetlenie na przejściach dla pieszych, poprawiając bezpieczeństwo ruchu drogowego. Ponadto, zakończono I etap budowy mostu nad rzeką Rozoga w ciągu DK53 w miejscowości Myszyniec o wartości około 3 mln zł. W sumie, wyremontowano obiekty mostowe na kwotę około 11 mln zł, obejmujące mosty na DK50, DK60, DK57, i S8.
Rozbudowy/Budowy Planowane i Realizowane
GDDKiA zaangażowana jest w realizację i planowanie rozbudowy/budowy dróg krajowych o wartości około 3,4 mld zł, obejmującej projekty takie jak DK48 Kozienice - Dęblin, DK50 przejście przez Stanisławów, DK50 przejście przez Ostrówek, DK53 Myszyniec - Kadzidło, DK60 Gostynin - Płock, DK60 Psary - Raciąż, DK61 Legionowo - Zegrze, DK62 przejście przez Kamionną, DK62 ul. Wyszogrodzka w Płocku, DK62 Płock - Wyszogród, DK79 Piaseczno - Góra Kalwaria, DK79 Góra Kalwaria - Mniszew, DK79 Mniszew - Magnuszew, DK79 Magnuszew - Ryczywół, DK79/DK48 przejście przez Kozienice (trzy zadania), DK79 Aleksandrówka - Garbatka, DK79 Garbatka - Wilczowola, DK79 Ciepielów – Lipsko z obwodnicą Ciepielowa, DK79 Lipsko - gr. woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego, DK9 Skaryszew - Iłża, oraz DK9 Iłża - gr. woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego.
GDDKiA kontynuuje swoje wysiłki w kierunku kompleksowego rozwoju infrastruktury drogowej na Mazowszu, mając na uwadze zarówno rozbudowę istniejących tras, jak i realizację nowych projektów, aby zwiększyć efektywność i bezpieczeństwo ruchu drogowego w regionie.