Celem działania oszustów i hakerów jest uzyskanie dostępu do naszego konta bankowego lub nakłonienie nas do przekazania pieniędzy, czy wykonania przelewu. Aby to osiągnąć, przestępcy podają się na przykład za pracownika banku.
- Przekonała się o tym ostatnio 62-letnia mławianka. Odebrała telefon od osoby podającej się za konsultanta z banku. Oszust zaproponował jej korzystną inwestycję w kryptowalutę. Następnie przekierował ją do innego konsultanta. Za namową oszustów, kobieta zainstalowała na swoim telefonie aplikację do zdalnej obsługi urządzenia. Zatwierdzała wpłaty i wypłaty ze swojego konta, potem straciła kontrolę nad telefonem. Szybko zorientowała się , że padła ofiarą oszustwa. Dzięki natychmiastowej reakcji, udało się uchronić pieniądze na koncie. Kilka dni temu, mieszkaniec Mławy stracił tysiąc złotych. Był przekonany, że zatwierdza przesyłkę kurierską. Wystawił w serwisie sprzedażowym towar. Szybko otrzymał wiadomość, że towar został zakupiony. Oszust wysłał zdjęcie wpłaty i wyjaśnił, ze zamówił przesyłkę kurierską. Wysłał link do potwierdzenia wysyłki. Oszukany mławianin sądził, że zatwierdza opłatę za przesyłkę, tymczasem wygenerował kod do szybkich płatności elektronicznych i stracił z konta tysiąc złotych - informuje asp. szt. Anna Pawlowska z KPP w Mławie
Bardzo często, po wystawieniu towaru na sprzedaż w popularnym serwisie, w ciągu godziny, użytkownicy otrzymują informację w wiadomości prywatnej, że towar został zakupiony. Nawet jeśli sprzedający korzysta z usług bezpiecznej sprzedaży, oferowanej przez serwis. To, że dostajemy prawie natychmiastową informację o zakupie towaru z prośbą o przesyłkę opłaconym kurierem, powinno wzbudzić naszą czujność. Najczęściej jest to oszustwo.
Jak nie dać się oszustom? Wystarczy stosować kilka prostych zasad:
- Jeśli w rozmowie telefonicznej usłyszysz, że twoje pieniądze na koncie są zagrożone lub bank ma dla ciebie ofertę inwestycji w kryptowalutę - możesz być pewien, że dzwoni oszust. Powiadom bank o próbie oszustwa. Uwaga oszust może dzwonić z numeru biura obsługi klienta banku. Hakerzy wykorzystują w tym celu tzw. phishing.
- NIGDY nie otwieraj nieznanych linków do wpłat lub pobrania wpłaty, przesyłanych mailem lub smsem.
- NIGDY nie udostępniaj kodów szybkich płatności elektronicznej nieznanej osobie lub znajomemu, który prosi o pożyczkę, wysyłając wiadomość przez komunikator.
- Zabezpiecz swój profil na portalu społecznościowym dwuetapowym uwierzytelnianiem.
- Robiąc zakupy na portalu sprzedażowym korzystaj z bezpiecznych przesyłek, ofertowanych przez portal lub kupuj za pobraniem. NIGDY nie wpłacaj pieniędzy z góry, za zakupiony towar.
- NIGDY nie podawaj przez telefon swoich danych osobowych i danych konta bankowego. Nie informuj osoby dzwoniącej o środkach, zgromadzonych na koncie.