Projekt "Innowacyjna historia - nowe technologie w służbie edukacji" trwał trzy dni (11.12; 12.12; 13.12) i obejmował uczniów z różnych szkół podstawowych i ponadpodstawowych w powiecie. Jednym z głównych założeń programu było promowanie nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, zwłaszcza tych multimedialnych, które mogą wspomagać proces nauki.
- Najbardziej atrakcyjnym elementem tych zajęć, była możliwość obejrzenia filmów w najnowocześniejszej technice, przy pomocy gogli VR-owych, dzięki którym mogli uczniowie tak naprawdę, bezpośrednio uczestniczyć w akcji, która toczyła się w czasie Powstania Warszawskiego i w czasie Wojny polsko-bolszewickiej w 1920 roku. Jak obserwowałem uczniów, którzy uczestniczyli, później po spotkaniu dzielili się jakimś tam uwagami, byli na ogół u zachwyceni możliwością takiego wykorzystania nowoczesnych narzędzi edukacyjnych i postulowali, aby w przyszłości częściej tego typu zajęcia organizować - powiedział Arkadiusz Śpiewak, wicedyrektor I Liceum Ogólnokształcącego im. Z. Krasińskiego w Ciechanowie i pomysłodawca oraz koordynator projektu.
Projekt nie ograniczał się jedynie do historii. W ramach programu, uczniowie mieli okazję korzystać z różnych atrakcji, obejmujących różne dziedziny nauki. Geografia, biologia, chemia, matematyka – wszystko to było dostępne dla uczestników, co ukazało potencjał nowoczesnych narzędzi w różnych dziedzinach edukacji.
Pomysłodawca podkreślał, że celem programu było nie tylko przekazywanie wiedzy historycznej, ale także pokazywanie, jak nowoczesne narzędzia mogą wspierać naukę w różnych przedmiotach.
- W samym projekcie wzięło udział ponad 400 uczniów, z czego część stanowili uczniowie naszego Pierwszego Liceum, a pozostałe osoby wywodziły się ze szkół powiatu ciechanowskiego, z Zespołu Szkół nr 1, z Zespołu Szkół nr 2, Zespołu Szkół nr 3, również szkoły podstawowe, Niepubliczna Szkoła Towarzystwa Wiedzy Powszechnej. Z tego co pamiętam również Szkoła nr 7 wzięła udział w projekcie - dodał Arkadiusz Śpiewak.
Warto zaznaczyć, że projekt był wynikiem współpracy z organizatorami z Warszawy, co pozwala na perspektywę regularnego organizowania podobnych wydarzeń w przyszłości.
Program z pewnością wpisał się jako cenny eksperyment, łączący tradycję z nowoczesnością. Uczniowie zyskali dostęp do najnowszych technologii, co może znacząco wpłynąć na ich sposób nauki i zrozumienie różnych dziedzin.