Oszuści podszywali się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracali się z pilną prośbą o pożyczkę. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej wyłudzili kilka tysięcy złotych. Przypominamy, by nikomu nie udostępniać danych do kont bankowych.
-W ostatnich dniach policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie po raz kolejny zostali powiadomieni o oszustwach za pomocą popularnego komunikatora społecznościowego. Oszuści przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora, w imieniu pokrzywdzonych wysyłali wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej.-poinformowała nasz portal kom. Jolanta Bym, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie.
Na czym polega oszustwo metodą na BLIK?
Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Proceder robi się coraz bardziej popularny.
-W ostatnich dniach ofiarą oszustów padło trzech mieszkańców powiatu ciechanowskiego. Policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie metodą "na BLIK". Kobieta poinformowała policjantów, że ktoś włamał się na jej konto na portalu społecznościowym, a następnie podszywając się pod nią skontaktował się poprzez komunikator z jej znajomymi i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK. W ten sposób oszust doprowadził dwie osoby do utraty ponad 4 tysięcy złotych. Na identyczną prośbę zareagował też mieszkaniec Ciechanowa, przesłał on kod BLIK rzekomo swojemu ojcu i stracił półtora tysiąca złotych.- dodaje Jolanta Bym.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujecie prośbę o pożyczkę, nie działajcie pochopnie. Sprawdźcie najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymacie od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońcie do tej osoby i potwierdźcie jej prośbę. Pomoże to Wam uniknąć nieprzyjemności.
Pamiętajcie o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajcie o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.