Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord onair Radio Rekord onair
Reklama Mazowiecka Izba Gospodarcza - CZD Ciechanów

Zamiast zapłaty straciła oszczędności. 38-latka ofiarą oszustwa „na BLIK-a”

Sprzedaż w sieci zakończyła się stratą kilku tysięcy złotych. Mieszkanka powiatu płońskiego padła ofiarą sprytnego oszustwa podczas próby sprzedaży sprzętu AGD. Policja ostrzega: fałszywe strony banków i żądania kodów BLIK to nadal jedna z najczęstszych metod działania cyberprzestępców.
  • Źródło: KPP w Płońsku
Oszustwo na BLIK – ostrzeżenie policji przed fałszywymi stronami banków

Wszystko zaczęło się niewinnie. 38-letnia mieszkanka powiatu płońskiego wystawiła na popularnym portalu ogłoszeniowym ekspres do mycia szyb. Już tego samego dnia odezwała się do niej osoba zainteresowana zakupem. Przez aplikację sprzedażową przesłano jej wiadomość z przyciskiem „dalej” – rzekomo potrzebnym do dokończenia transakcji.

Po kliknięciu link przeniósł kobietę na stronę do złudzenia przypominającą oficjalne witryny bankowe. Tam poproszono ją o wybór banku, podanie danych osobowych, numeru PESEL i kodu weryfikacyjnego. Kobieta była przekonana, że finalizuje sprzedaż. Niestety, podanie tych informacji pozwoliło oszustom przejąć kontrolę nad jej bankowością internetową.

Kilka minut po zalogowaniu się do fałszywego formularza, z 38-latką skontaktowała się kobieta podająca się za pracownika banku. Twierdziła, że transakcja wymaga dodatkowego potwierdzenia i poprosiła o kody BLIK. Pokrzywdzona, niczego nie podejrzewając, podała aż trzy kody i zatwierdziła transakcje na łączną kwotę 3 tysięcy złotych.

Gdy limit płatności został wyczerpany, kontakt się urwał. Kobieta próbowała oddzwonić na numer, z którego dzwoniła rzekoma pracownica banku. Odebrał mężczyzna, który poinformował, że to numer prywatny i nigdy nie pracował w żadnym banku.

To kolejny przypadek oszustwa, który pokazuje, jak łatwo stracić pieniądze przez jedno nieostrożne kliknięcie.

Nigdy nie podawaj kodów BLIK nikomu przez telefon. Pracownicy banków nigdy o nie nie proszą.

Funkcjonariusze radzą, aby zawsze logować się do bankowości tylko przez oficjalną stronę internetową lub aplikację banku, a wszelkie podejrzane wiadomości czy rozmowy telefoniczne natychmiast zgłaszać.

Aby uniknąć podobnych sytuacji:

  • Nigdy nie klikaj w podejrzane linki, nawet jeśli wyglądają na oficjalne.
  • Nie podawaj danych osobowych, PESEL ani kodów dostępowych w formularzach z niepewnego źródła.
  • Nie udostępniaj kodów BLIK przez telefon – prawdziwi pracownicy banku nigdy tego nie wymagają.
  • Zawsze kontaktuj się z bankiem bezpośrednio w przypadku jakichkolwiek wątpliwości.

Cyberprzestępcy stale modyfikują swoje metody, dlatego ostrożność to najlepsza obrona. W razie podejrzenia oszustwa – zgłoś sprawę policji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze