Wszystko zaczęło się niewinnie. 38-letnia mieszkanka powiatu płońskiego wystawiła na popularnym portalu ogłoszeniowym ekspres do mycia szyb. Już tego samego dnia odezwała się do niej osoba zainteresowana zakupem. Przez aplikację sprzedażową przesłano jej wiadomość z przyciskiem „dalej” – rzekomo potrzebnym do dokończenia transakcji.
Po kliknięciu link przeniósł kobietę na stronę do złudzenia przypominającą oficjalne witryny bankowe. Tam poproszono ją o wybór banku, podanie danych osobowych, numeru PESEL i kodu weryfikacyjnego. Kobieta była przekonana, że finalizuje sprzedaż. Niestety, podanie tych informacji pozwoliło oszustom przejąć kontrolę nad jej bankowością internetową.
Kilka minut po zalogowaniu się do fałszywego formularza, z 38-latką skontaktowała się kobieta podająca się za pracownika banku. Twierdziła, że transakcja wymaga dodatkowego potwierdzenia i poprosiła o kody BLIK. Pokrzywdzona, niczego nie podejrzewając, podała aż trzy kody i zatwierdziła transakcje na łączną kwotę 3 tysięcy złotych.
Gdy limit płatności został wyczerpany, kontakt się urwał. Kobieta próbowała oddzwonić na numer, z którego dzwoniła rzekoma pracownica banku. Odebrał mężczyzna, który poinformował, że to numer prywatny i nigdy nie pracował w żadnym banku.
To kolejny przypadek oszustwa, który pokazuje, jak łatwo stracić pieniądze przez jedno nieostrożne kliknięcie.
Nigdy nie podawaj kodów BLIK nikomu przez telefon. Pracownicy banków nigdy o nie nie proszą.
Funkcjonariusze radzą, aby zawsze logować się do bankowości tylko przez oficjalną stronę internetową lub aplikację banku, a wszelkie podejrzane wiadomości czy rozmowy telefoniczne natychmiast zgłaszać.
Aby uniknąć podobnych sytuacji:
- Nigdy nie klikaj w podejrzane linki, nawet jeśli wyglądają na oficjalne.
- Nie podawaj danych osobowych, PESEL ani kodów dostępowych w formularzach z niepewnego źródła.
- Nie udostępniaj kodów BLIK przez telefon – prawdziwi pracownicy banku nigdy tego nie wymagają.
- Zawsze kontaktuj się z bankiem bezpośrednio w przypadku jakichkolwiek wątpliwości.
Cyberprzestępcy stale modyfikują swoje metody, dlatego ostrożność to najlepsza obrona. W razie podejrzenia oszustwa – zgłoś sprawę policji.
Napisz komentarz
Komentarze