Umowa o Partnerstwie to niezbędny dokument aplikacyjny w ramach drugiego etapu naboru projektów do rządowego programu Kolej+. Samorządy z Mazowsza ubiegają się o wsparcie budowy połączenia kolejowego z Zegrza do Przasnysza. Decyzja o wyborze projektów do realizacji ma zapaść w najbliższym czasie.
Przypomnijmy. Celem inwestycji jest bezpośrednie połączenie kolejowe dla czterech miast z północnego Mazowsza - Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka. Projekt zakłada budowę 70 km torów na trasie Zegrze-Przasnysz, kilku stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi.
Umowa podpisana przez lidera projektu oraz 18 partnerów razem z pozostałą dokumentacją trafi teraz do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK). Decyzja o wyborze projektów do realizacji ma zapaść w najbliższym czasie. Samorząd województwa jest jednym z 18 partnerów projektu „Budowa linii kolejowej Zegrze-Przasnysz, jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza””. Przedsięwzięcie zostało zgłoszone do dofinansowania w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku (Program Kolej+). Zakłada budowę 70 km torów na trasie Zegrze-Przasnysz, kilku stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi.
Jak podkreśla marszałek Adam Struzik jest o co walczyć, bo stawka jest wysoka. – Zabiegamy o naprawdę duży projekt. I chodzi tu zarówno o jego wartość finansową, jak i społeczno-gospodarczy wpływ na tę część Mazowsza. Zrównoważony i dostępny transport to jeden z naszych priorytetów. Uruchomienie połączenia kolejowego między Warszawą a Przasnyszem to byłby przełom, i świetna wiadomość dla mieszkańców codziennie dojeżdżający do pracy, szkół czy inwestorów szukających nowych terenów pod swoją działalność – podkreśla marszałek.
Projekt „Budowa linii kolejowej Zegrze-Przasnysz, jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza” po pozytywnej ocenie w pierwszym etapie naboru, dostał się do drugiego. Jest jednym z 79 zakwalifikowanych przedsięwzięć.
Na potrzeby drugiego etapu naboru powstało już Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne. Jego opracowanie wspomógł samorząd Mazowsza, przekazując na przygotowanie dokumentu blisko 679 tys. zł z budżetu województwa. W studium znalazły się m.in. analizy geologiczne, przestrzenne i środowiskowe. Ponadto przy udziale mieszkańców opracowano trzy wstępne warianty przebiegu trasy kolejowej. Trwają jeszcze ostatnie poprawki, m.in. co do proponowanych trasowań na odcinku Serocka i Pułtuska, związane z dostosowaniem do obwodnic miast.
Za kilka dni, samorząd Serocka – lider projektu złoży dokumentację konkursową, w tym zawartą dziś Umowę o Partnerstwa i wówczas okaże się, czy projekt zyska wsparcie.
Koszt inwestycji szacowany jest na 1,7 mld zł, w tym blisko 1,5 mld to roboty budowlane. Realizacja projektu zostałaby podzielona na dwa etapy.