Radio Rekord onair
Radio Rekord 88,7 FM

Mazowieckie centra dla cudzoziemców tylko w Warszawie. Dlaczego zrezygnowano z filii w regionie?

Głośno zapowiadany projekt „Mazowieckie Mosty Międzykulturowe” zmienia swój kształt. Wbrew pierwotnym planom, Centra Integracji Cudzoziemców nie powstaną w Ciechanowie, Płocku czy Ostrołęce. Całość wsparcia dla obcokrajowców zostanie skonsolidowana w Warszawie, a pomoc dla reszty regionu będzie świadczona zdalnie. Co stoi za tą decyzją i jak w praktyce będzie wyglądać integracja na Mazowszu?

redakcja
Wczoraj 20:30
Koniec z centrami dla cudzoziemców w regionie
Integracja na Mazowszu przybiera nową formę. Wsparcie dla cudzoziemców będzie koordynowane centralnie z Warszawy.

Nagły zwrot akcji: Jeden ośrodek zamiast sześciu

 

Zgodnie z najnowszą koncepcją, zaakceptowaną przez zarząd województwa oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, projekt integracji cudzoziemców na Mazowszu zostanie scentralizowany. Oznacza to, że punkty informacyjno-doradcze, które miały powstać w Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu i Siedlcach, nie zostaną otwarte. Całość działań stacjonarnych przejmie biuro w Warszawie, prowadzone przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej (MCPS).

„Nasze zadania w tej kwestii nie zmieniają się – nadal będziemy integrować społecznie, zapewniać informację niezbędną do tego, by obcokrajowcy mogli się odnaleźć w polskich realiach. […] Zmienia się nieco sposób działania – będzie można z tego skorzystać stacjonarnie w Warszawie oraz zdalnie z innych części Mazowsza” – wyjaśnia dyrektor MCPS, Aleksander Kornatowski.

 

Dlaczego zrezygnowano z regionalnych centrów?

 

Kluczowym powodem zmiany strategii okazał się rosnący opór społeczny i polityczny w miastach, gdzie planowano otworzyć filie. Intensywne protesty lokalnych grup i organizacji doprowadziły do wzrostu negatywnych nastrojów wobec cudzoziemców i samego projektu. Jak wskazują organizatorzy, pojawiła się wyraźna niechęć do zrozumienia jego założeń. Decyzja o centralizacji ma na celu uniknięcie dalszych napięć i zapewnienie bezpiecznej realizacji zadań w bardziej elastycznym modelu.

 

Jak będzie wyglądać wsparcie w nowej formule?

 

Mimo rezygnacji z regionalnych placówek, zakres pomocy ma pozostać szeroki. Projekt skupi się na działaniach zdalnych, takich jak ogólno-wojewódzka infolinia, oraz na rozbudowie oferty w stolicy.

Główne filary wsparcia to:

  • Informacja i doradztwo: Pracownicy biura w Warszawie będą udzielać informacji dotyczących polskiego porządku administracyjnego i dostępu do usług publicznych.

  • Nauka języka polskiego: Planowane są kursy na różnych poziomach zaawansowania (A1/A2, B1/B2), a także kursy języka branżowego.

  • Wsparcie specjalistyczne: Partnerzy projektu – organizacje pozarządowe – poprowadzą kursy adaptacyjno-orientacyjne, przybliżające historię i kulturę Polski, a także zaoferują pomoc psychologiczną.

  • Edukacja międzykulturowa: Przewidziano szkolenia dla pracowników oświaty i pomocy społecznej, aby wyposażyć ich w narzędzia do pracy w środowisku wielokulturowym.

„Na razie największe zainteresowanie wzbudzają lekcje języka polskiego i wsparcie psychologiczne” – mówi Hanna Maliszewska, rzeczniczka prasowa MCPS, podsumowując pierwsze tygodnie działania warszawskiego biura, do którego zgłosiło się już ponad 100 osób.

Projekt finansowany ze środków europejskich (FAMI) będzie kontynuowany przez MCPS w partnerstwie z konsorcjum organizacji pozarządowych. Nowy model ma zapewnić, że pomoc dotrze do potrzebujących w całym regionie, choć w innej formie niż pierwotnie zakładano.

Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej fot. ilustracyjne (SI)