W otrzymanym materiale prasowym Rzecznik Prezydenta Miasta podaje, iż w związku z implementacją przez Ministerstwo Cyfryzacji nowego systemu informatycznego do obsługi dowodów osobistych, od piątku (5 listopada) od godz. 11.00 do 7 listopada w Urzędzie Miasta nie będzie możliwości załatwienia spraw związanych z dowodami, w tym odebrania dokumentu ( nie będzie możliwości przyjmowania wniosków mieszkańców o dowody osobiste i ich wydawania).
Dlaczego?
Właśnie tego dnia będą wdrażane prowadzane przez rząd nowe rozwiązania techniczne umożliwiające wydawanie przez urzędy w całym kraju nowych dowodów osobistych z odciskami palców. Nowy system wprowadzany przez Ministerstwo Cyfryzacji ma działać ponownie od 8 listopada.
Co po takich zmianach?
W warstwie elektronicznej nowego dowodu osobistego zamieszczane zostaną dane biometryczne w postaci odcisków palców, które odwzorowywane będą w urzędzie, tak jak dzieje się to obecnie podczas wydawania paszportów. W warstwie graficznej nowych dokumentów znajdzie się także podpis posiadacza i flaga UE z oznaczeniem państwa. Zmiany dotyczące dowodów osobistych są efektem wejścia w życie przepisów unijnych z 2019 r.
Nowe dowody będą ważne przez 10 lat (w przypadku osób powyżej 12 roku życia), 5 lat (osoby poniżej 12 roku życia) lub 12 miesięcy (w przypadku osób, od których chwilowo, np. z przyczyn medycznych, pobranie odcisków palców jest niemożliwe). Osoby, które posiadają nadal ważne dokumenty tożsamości nie będą musiały ich wymieniać. Dokumenty zachowają ważność na okres, na jaki zostały wydane.